Древните маи са създали първите комикси?

© Justin Kerr
© Justin Kerr

Дълго преди появата на Бъгс Бъни е живял нахален заек, който тероризирал боговете от пантеона на маите. Техните ръкописни кодекси, изпъстрени с „балончета“ с пряка реч, изплуващи от устите на персонажите, надписите на картинки и солените шеги по невероятен начин напомнят днешните графични романи.

В съвременния свят съществува определен снобизъм по отношение на комиксите. Дори в случаите, когато се опитваме да признаем някои техни достойнства, такава неискрена похвала изглежда по-скоро като мечешка услуга.

Писателят Нийл Гейман, работещ предимно в жанра фентъзи, си спомня как един фен на неговото творчество му казал, че серията „Пясъчен човек“ трябва да се смята за „графичен роман“, а не просто за „книжки с комикси.

„Тук се почувствах като жена, на която са съобщили, че тя не е проститутка, а дама за през нощта“, признава Гейман.

Ако Геймън беше художник от народа на маите, живели в периода от 600 до 900 г., той би изпитвал чувства и преживявания от съвсем друг род.

Съдовете, които са използвали маите за пиене, са били украсени с картинки и текстове, с чиято помощ можело да се прочете някоя история, като се завърти този съд.

„Това са били произведения на изкуството от най-високо качество, за каквото може само да се мечтае – разказва Сьорен Вихман, лингвист от университета на Лайден в Нидерландия. – Те са се ценили много високо, докато в съвременните общества на комиксите се гледа накриво.“

Няколко примера могат да се видят в изображенията, дадени по-долу.

Гледай и се учи

© Justin Kerr
© Justin Kerr

Възрастен учител поправя грешките на учениците: тънка линия се извива от неговата уста към написаната с йероглифи фраза. Този мотив може да е възникнал за първи път около 650 г. Вероятно това е близък роднина на „балоните“ с пряка реч при съвременните персонажи на комиксите.

Огнени езици

© Justin Kerr
© Justin Kerr

Тези „балони“ с пряка реч във формата на огнени езици означават, че „хората котки“ реват и крещят гневно. Изменението на формата на речевия „балон“ в наши дни обикновено се използва за предаване на емоции на персонажите в комиксите. „Облакът“ над главата на героя е призван да предаде съкровени мисли, а същият „балон“, но с назъбена форма изразява несъгласие или предава вопъл.

Готови, приготви се, старт!

© Justin Kerr
© Justin Kerr

Атлетите на тази картина са изобразени в самия разгар на игра на топка. Линиите около телата трябва да предават бързината на техните движения, те създават динамичен образ, напомнящ похватите, с чиято помощ се създава усещане за полет, например на Супермен.

Що за воня е това?

© Justin Kerr
© Justin Kerr

В тази сцена от задгробния свят на маите скелетоподобна фигура изригва от корема си нещо от рода на кълба дим – олицетворение на газовете и смрадта от неговото разлагане. Според Вихман това може да се смята за еквивалент на вълнистите линии, които в комиксите изобразяват неприятни миризми.

Бъгс Бъни по версия на маите?

© Justin Kerr
© Justin Kerr

Изобразеният вляво персонаж, подобен на заек, очевидно е откраднал дрехата на стареца, който стои пред него. Фразата в балона означава нещо от рода на „мириши своята пот, пенис на магьосник“. Възможно е това да е еквивалент на изречението на Барт Симпсън „Изяж ми шортите“. „Ясно е, че той говори някакви лоши неща, които нямат отношение към историята, те просто са смешни“, казва Вихман.

Вдясно можем да видим заек, който се крие под ръката на бог. По същия начин, както се случва с героите на съвременните комикси от рода на Гарфийлд или Бъгс Бъни, древните художници маи са преувеличили пропорциите на персонажите животни за постигане на комичен ефект.

Трябва ли да се учудваме на тези странни паралели?

Нийл Кон от Калифорнийския университет в Сан Диего отбелязва, че комуникацията с помощта на визуални средства в повествованията е толкова естествена, колкото и устната реч или жестикулацията; всъщност това трябва да се разглежда като още една форма на езика.

По същия начин, както и езиците, които оперират със звук/реч или жестове и движения на тялото, всеки визуален език може да формира собствени речници и граматика, смята той.

Подобно нещо може да се наблюдава навсякъде по света. Кон е открил, че създателите на американските комикси и японските манга следват ясни правила, когато конструират своите истории.

В същото време австралийските аборигени от племето аранда са изработили сложен модел на сигнали, които те чертаят на пясъка. Тези знаци, подчиняващи се на особена форма на „граматика“, се съпровождат с устен разказ.

Следователно, дори ако рисунките на съдовете на маите може да напомнят съвременните комикси, те притежават също и собствени самобитни свойства. По такъв начин комиксите и сериите рисунки на маите не са едно и също.

И все пак някои сходства са привлекли вниманието на Кон. Той бил поразен например от това, че визуалните метафори, такива като огнени езици, и до днес се използват за предаване на определени емоции – и с тези средства е оперирала преди стотици години съвсем друга култура.

„Гневът при маите се асоциира с пламък. Съвременната устна и рисувана реч дава информация за това, как ние постигаме същите абстрактни идеи“, отбелязва ученият.

Освен всичко останало тези дивни произведения на изкуството ни напомнят, че някога визуалните разкази, подобни на комикси, са били дарове на царете – като своеобразна „Мона Лиза“ от онези времена.

BBC Future