Небиблейско споменаване на Йерусалим от VII в. пр.н.е. разгоря скандал

Йерусалим
Папирусът с размери 10 x 2,5 см и първото споменаване на Израел извън Библията. © Shai Halevi, Israel Antiquities Authority

В Израел е открит най-древният ръкопис със споменаван VII в. пр.н.е.ето на Йерусалим на иврит извън Библията. Както съобщава ТАСС, става дума за папирус от периода на Първия храм (VII в. пр.н.е.), който бил отнет от иманяри от Управлението по антиките на Израел (Israel Antiquities Authority) по предотвратяване на кражбата на обекти от историческо и културно наследство.

И действително важният исторически документ бил придобит незаконно от „черните археолози“ в една от пещерите на територията на Юдейската пустиня. Те били заловени от държавните служители.

На папируса са съхранени два реда  от послание от дълбините на вековете, което било разчетено от специалистите като съпровождащ документ за партия вино в кани, изпратени на масата на юдейския цар в Йерусалим. Историците превеждат надписа по следния начин: „От царската прислужница от Наарта кани вино в Йерусалим.“

„Този документ представлява изключително рядко свидетелство за наличието на установено управление в Юдейското царство. Той подчертава положението на Йерусалим като център на икономическия живот на царството във втората половина на VII в. пр.н.е. Според Библията по това време там последователно са управлявали царете Манасия, Амон и Исия. За съжаление не можем да кажем кой от тях е бил получател на партията вино“, казва Ейтан Клейн (Eitan Klein), зам.-ръководител на Управлението по антиките.

Според известния библейски изследовател проф. Шмуел Ахитув (Shmuel Ahituv), бивш професор от университета „Бен Гурион“, „досега в Израел не е откриван нито един писмен документ на папирус от времето на Първия храм, с изключение на находките (в пещери) от Вади Мурабат (близо до Мъртво море).“ Става дума за древните Свитъци от Мъртво море.

Достоверността на древния папирус тепърва предстои да се провери, отбелязват някои изследователи. Възрастта на ръкописа е била потвърдена с радиовъглероден анализ, но отделни учени твърдят, че надписът може да е бил нанесен върху древния папирус по-късно. Освен това по непотвърдени още сведения папирусът вече е бил в ръцете на учените преди три години.

Подобен род съмнения не са рядкост в научните среди. Но в този случай те придобиват особено значение, тъй като около находката веднага се разгорял скандал. Израел вече заяви, че надписът на папируса потвърждава връзката на евреите с града, явяващ се свещен за три световни религии – християнство, юдаизъм и ислям.

На тяхното твърдение палестинските власти реагираха с изказването, че Израел „използва археологически твърдения и изкривява фактите“.